söndag 15 januari 2012

Fina gäddor

En "gammal" fiskekompis å jag drog på söndagsmorgonen iväg för att testa på lite fina gäddor från isen. Efter att ha velat och funderat mellan säkra kort och nya utmaningar, blev det ett mellanting, nytt för mig men prövat en gång för Per för ett stort antal år sedan (de snöfattiga vintrarna på 90-talet).
Efter lite borrande runt vassar och stenkanter bestämmer vi oss för att testa lite djupare vatten för några mörtar. Den drygt 3 dm hårda kärnisen suger musten ur en även om man har motorborr, man är inte 20 längre men det berättar jag inte för Per. Huvudet känns lite tungt, trorligen är det sviter efter hjärnskakningen.
Det nappade på ganska hyggligt efter vassarna, jag fick bland annat en gädda på dryga kilot men halva sidan uppsliten och regäla märken efter en artfrände. Vi får två finare gäddor ute på djupare vatten den mindre av dem väger nog drygt 5,5kg.

 Per drar ganska tidigt ute på djupet en riktigt fin gädda på 7,350g lite långsmal för att nå de riktigt stora vikterna. Men kampen var likväl lika spännande för det, gäddan tog flertalet meter lina ett antal gånger innan jag kunde ta ett regält gällgrep med fingrarna.
Lite fetare så hade hon passerat minst 8 kg...............men det får vi ta nästa gång vi möts.

1 kommentar:

  1. Grattis till dom fina gröningarna // Peter JPM

    SvaraRadera